Rapport från styrelsen – februari

Rapport och information från styrelsen i ELM – februari

Bröder, jag menar inte att jag har gripit det än.
Men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom
och sträcker mig mot det som ligger framför
och jagar mot målet för att vinna segerpriset,
Guds kallelse till himlen i Jesus Kristus.

(Fil 3:13-14)

Kära vänner! Vi äger goda framtidsutsikter i Jesus. Det finns ett slutmål i himlen hos Gud. Låt denna bibliska verklighet också få bli din verklighet, din drivkraft, ditt slutmål. Vi får av nåd glömma det som ligger bakom, vi behöver inte bära på det. Se på korset, se på Jesus. Han bär. Tro och längta efter segerpriset som han vunnit åt dig.

Ekonomi

Vi kunde under denna punkt med stor tacksamhet konstatera att förra årets slutspurt var väldigt stark. Många av gåvogivarna tog verkligen i och alla bidrog till att resultatet landade på i stort sett på 0 (preliminärt). Intäkterna landar på 8,6 miljoner vilket är nära 2020 års höga nivå. Detta resultat ger oss mod och uppmuntran att fortsätta arbetet. Det bekräftar att Gud fortfarande kallar medhjälpare som engagerar sig, ger och ber. Allt av NÅD.

Samtal med NUM

Fyra representanter från nämnden för utlandsmission (NUM) kom på besök och berättade om arbetet och vi fick samtala om det stora uppdraget. Det är givande och trosstärkande att vara med i NUM. Det råder en härlig gemenskap. Glädjande just nu är inte minst de många volontärer som sänts till olika fält den senaste tiden och även nu. Utmaningar och böneämne är bland annat att arbetet med rekrytering av nya utsända ger resultat. Vi behöver att Herren utser fler arbetare.

Strategisamtal

Denna gång blev strategisamtalet kortare än vad det ofta är. Vi samtalade om vår organisationskostym. I april 2023 minskades antalet ledamöter i våra nämnder och vi dryftade insamlade synpunkter, för- och nackdelar, som denna förändring medfört.

Strandhems Bibel- och lärjungaskola

Strandhem har sedan en tid flaggat för ekonomiska utmaningar gällande bibelskolan och förklarat att det behövs mer ekonomiskt tillskott från hela ELMs organisation. Styrelsen har mottagit ett förslag som innebär ökat anslag från ELM, men även från ELM Syd och ELU. Bibelskolan är en central del inom ELM i att utbilda och rusta unga människor i kristen tro, liv och lärjungaskap. Bibelskolan är därför mycket viktig. Fortsatta samtal och överläggningar kommer att ske mellan Srandhem, ELU, ELM Syd och ELU. Var med och be för detta och fortsätt att ge!

Hemsidan

Sedan den 15/1 är Matilda Einarsson visstidsanställd för att arbeta med ELMs nya hemsida. Mer information kommer till våra olika samarbetorganisationer.

Varför gör ELM på det här viset?

Nästa temadag hålls 28 september på temat olika ledarskap. Tidigare temadagar med samma fråga, har behandlat manligt och kvinnligt ledarskap och samkönade relationer. Besök gärna elmbv.se där det finns inspelning från en av de tidigare temadagarna. Läs mer på elmbv.se/varfor

Årskonferens 2024

Om inte så många månader är det åter dags för årskonferens. I sommar arrangeras den av ELF Kristianstad den 6-9 juni. Varmt välkommen att ta del av undervisning, sång, seminarier, samtal och gemenskap. Årskonferensen är för alla åldrar och det kommer att vara särskilda samlingar för barnen. Läs mer på elmbv.se/ak24

Till sist vill jag med värme tacka dig för förbön, engagemang, givande, omsorg och tålamod. Fortsätt frimodigt att vara med i uppdraget att berätta om Jesus för människor, enskilt och i våra olika verksamheter. Gud är god! Hos dig är livets källa, i ditt ljus ser vi ljus. (Ps 36:19)
Nästa gång styrelsen sammanträder är den 12-13 april på Strandhem.

/Henrik Nilsson, styrelseordförande
februari 2024

 

Andra inlägg

Rapport från styrelsen

Rapport från styrelsen

”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.” Rom 8:1 Det är oerhört, otroligt, fantastiskt. Det är...

Sverige – Juni/Juli 2024

Sverige – Juni/Juli 2024

ÅRSKONFERENSEN 2024 Vid avslutningsmötet på ELMs årskonferens var det predikantvälsignelse för två nya...

Östafrika – Juni/Juli 2024

Östafrika – Juni/Juli 2024

KENYA Våra kenyanska vänner Lucy Kirui och Elizabeth Gwako från barnverksamheten Bethesda Children Ministry (BCM) har...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.