Första mötet med SEMA!

Idag är en stor dag! Idag anordnas det första mötet i Svenska Evangeliska Missionsalliansen (SEMA), ett nystartat nätverk som fungerar som ett utskott till Svenska Evangeliska Alliansen. Initiativtagare till nätverket är Gå ut mission, Ljus i Öster, YWAM, OM Sverige, Folk&Språk och Svenska Evangeliska Alliansen.

SEA har fokus på apologetik, samhällsdebatt samt att stödja och utrusta församlingar och enskilda kristna, och ELM har varit nätverkspartner till SEA i ett par år (jag, Daniel, är ordförande i SEA sedan mars i år). Med SEMA breddar SEA sin verksamhet och det är fantastiskt att få vara med på det första mötet med missionsalliansen. Många fler organisationer, än bara initiativtagarna, är representerade i dagens samling och många av dem har ett fokus på nådda folkgrupper. Dagens huvudtalare är en amerikan som har arbetat med den kristna kyrkan i Kina under 20 års tid, och som har stor erfarenhet av vad det innebär att arbeta i ett känsligt område.

ELM tog ett viktigt steg när vi beslutade att satsa på vårt nya fält, men det är annorlunda att inte kunna tala helt öppet om var vi är och vad vi gör på grund av de politiska situationen. I SEMA finns det många andra organisationer som vet precis vad det här betyder och som arbetar i ännu mera känsliga platser. Nätverket kommer kunna bli viktigt för oss för att utbyta erfarenheter och be tillsammans.

Dagens föredrag handlar om vad som krävs för att vi ska kunna fullfölja missionsbefallningen, och talaren frågar sig om vi behöver resurser, personer eller utbildning? Men de kristna länderna har redan mängder av resurser i förhållande till antalet onådda folkgrupper, och det går mängder av evangeliska kristna på varje onådd folkgrupp. Utbildning kan behövas, men talaren berättar om en kinesisk kvinna som driver studiegrupp och berättar om Jesus med små resurser. Nej, det verkligt viktiga i arbetet talar Sakarja om: ”Varken genom styrka eller makt, utan genom min Ande, säger Herren Sebaot.” (Sak. 4:6)

Jag reflekterar, samtidigt som jag lyssnar, över hur väl det här stämmer in på ELM. Med samtalen om ELMs ekonomi i bakhuvudet är det så lätt att tänka att vi i första hand behöver pengar, personer eller olika sorters utbildning – men det allra viktigaste vi behöver är Guds Andes kraft. Missionsuppdraget är inte ett vinstdrivande företag utan Guds eget uppdrag, och det utkämpas i slutändan inte med verksamhetsplaner eller utbildningsprogram utan i bön. Det betyder givetvis inte att de strukturella bitar är oviktiga, men att bönen är ännu viktigare och att vi först och sist är beroende av Herren!

Talaren avslutar undervisningen med att hänvisa till den kinesiska kyrkan och en särskilt viktig bibelvers: ”Och detta evangelium om riket ska förkunnas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan ska slutet komma.” (Matteus 24:14.) Amen!

Vilken nåd det är att få vara med i ett sammanhang där vi får bli påminda om just dessa grundläggande sanningar i missionsarbetet! Under bönen innan lunch bad vi för några saker som vi alla kan få ta med oss i vår bön!

  • Be om en ny passion för Jesus och Hans missionsbefallning i ditt eget liv.
  • Be om en väckelse av bibeltrohet och mission över svensk kristenhet.
  • Be om en ny våg av missionärer från Sverige.
  • Be att vi som svensk kristenhet tillsammans med övriga troende över världen ska kunna slutföra missionsbefallningen.

Amen! Kom, Herren Jesus!

Andra inlägg

Tuonane tena, Kenya!

Tuonane tena, Kenya!

Det var konstigt att komma tillbaka till vardagen och människorna här i Sverige. Inte för att det kändes ovant eller...

Rapport från styrelsen

Rapport från styrelsen

”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.” Rom 8:1 Det är oerhört, otroligt, fantastiskt. Det är...

Sverige – Juni/Juli 2024

Sverige – Juni/Juli 2024

ÅRSKONFERENSEN 2024 Vid avslutningsmötet på ELMs årskonferens var det predikantvälsignelse för två nya...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.