Förlåt mig, men jag måste kommentera den här nyheten på SVT Nyheter och i P1 Morgon. I går (1/12 2019) invigdes en ny tavla i St Pauli kyrka i Malmö, med tydligt hbtq-tema, den första i sitt slag sägs det.
Prästen som intervjuas, Sofia Tunebro, säger vid ett par tillfällen att motivet har en luthersk grund men förklarar inte riktigt vad som menas med att den är luthersk mer än att den är inspirerad av en detalj i Lucas Cranach den äldres målning ”Paradiset” och att St Pauli kyrka har en luthersk arkitektonisk form: den är rund vilket är inkluderande. Men var och en som har den minsta kunskap om Luther vet ju att Luther skulle rasa av att förknippas med en ”teologi” som är så illa bibel- och traditionsförankrad som det Tunebro ger uttryck för i intervjuerna. Vad är det nu man brukar kalla det där för, när man lånar en annan kulturs uttryckssätt och gör det till sitt eget i strid med ursprungets önskan … kulturell appropriering!
Vidare säger Tunebro, i TV-intervjun, att målningen ger en väldigt positiv bild av kunskap för det ligger äpplen utspridda lite varstans. Om frukten omkring Adam+Adam och Eva+Eva ska ha med kunskapens träd att göra är det ju en intressant tolkning av teologisk kunskapsglädje. Att Adam och Eva äter av frukten är ju, enligt kristen tro, inte ett uttryck för deras längtan till kunskap utan deras högmod att vilja göra sig själva till gudar i Guds ställe. Men att det är just frukten som lyfts fram som någonting positivt i Tunebros berättelse säger kanske något om den underliggande dynamiken bakom tavlan … eller är jag bara för elak?
Det tredje som är intressant är ju att ormen i tavlan är en transperson. Ormen i den bibliska berättelsen är ju djävulen … och även om Cranach avbildar ormen med en ung pojkes överkropp så råder det ingen tvekan om vad pojken/ormen representerar och att han förleder Adam och Eva, men hur ska man tolka Ohlsson Wallins orm? Har St Pauli kyrka slagit sig i slang med den onde eller tänker man sig att transpersoner faktiskt är djävlar? Båda alternativen är ganska dåliga tycks det mig … Det hela är en aning oklart måste jag säga.
Nåja, Luther lär oss ju att tyda och tolka allt till det bästa, och det känns som att jag har misslyckats kapitalt i det här inlägget, så antagligen är det bara jag som inte är tillräckligt luthersk. Eller?
Stort Tack för din analys. Min vän Jeanette och jag försökte tyda det märkliga budskapet…. Hur kan man bli så fartblind i sin jakt efter att inta kristna områden? Inte ens äpplet får vara speciell test på tro?
Även stora tavlan var märklig…🥴
Änglarna måtte gråta ( om de har några tårar kvar i vår tid?) 😢😢
Detta hör ju inte till blogginlägget egentligen, men du skriver om högmod kontra förstånd/kunskap. Hur tänker du? Jag tänker på 1 Mos 3:6 ”trädet var lockande eftersom det gav förstånd”. Hur kommer högmodet in?
Hej Maria!
Problemet i det fallet är inte längtan till kunskap – Adam och Eva hade alla möjligheter att skaffa sig kunskap och lära sig mer – utan att de lyssnade på ormen som förklarade att de skulle bli som Gud och kunna skilja på gott och ont, trots att Gud uttryckligen hade befallt dem att undvika det trädet. De valde alltså en väg till kunskap som innebar att ignorera Guds goda vilja för dem för att ”bli som Gud”, men utan Gud. Det är i korthet en förklaring till hur jag tänkte när jag refererade till högmodet. Vänliga hälsningar, Daniel.
OK. Jag har alltid tänkt att längtan efter förstånd och kunskap i denna berättelse är god (som du med skrev). Det finns ju många bibelverser med uppmaningar att bli lika Kristus. Att syndafallet var att de inte gjorde det/följde det sätt som Gud sagt. Att de inte helt fullt litade på att Gud skulle sörja för allt. Utan blev lockade att gå sin egen väg. Lägga lite eget till, fast Gud fixat allt. Vi menar nog samma :).