Samma härliga hopp – överallt

Han som har makt att bevara er från fall och föra fram er fläckfria och jublande inför sin härlighet – den ende Guden, vår Frälsare genom Jesus Kristus, vår Herre – honom tillhör ära, majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen.

Ord som ger perspektiv.
Ord som ger hopp.

Det är Gud som har makten att bevara oss genom livet och föra oss fram inför sin härlighet.
Gud inte bara har den makten, utan han är också vår frälsare genom Jesus död och uppståndelse.

I en föränderlig tid där mycket kan oroa är det något som står fast: Guds frälsningsvilja och hans makt att bevara – ända fram. De mäktiga och härliga orden som avslutar Judas brev har jag fått nåd att vittna om på två helt skilda platser den sista veckan.

Den andra tillfället jag delade detta Gudsord var igår kväll under en andakt i Norrlands inland. Ett trevligt husmöte med sång, andakt och gott fika och god gemenskap. Skotrarna stod uppställda på gårdsplatsen, men dessvärre tillät inte vädret (och kläderna) en åktur.

Den första platsen var för några dagar sedan i en dammig och varm by där jag träffade en man, den ende kristne i byn, som vi besökte under några timmar en förmiddag.
Som en del av en muslimsk folkgrupp hade han upplevt stark marginalisering och diskriminering. Han var nu gammal och sjuk och fick t ex inte köpa de mediciner han så väl behövde på kredit som alla andra – just för att han bekände Jesus som Herre. Samtidigt var hans vittnesbörd tydligt och hans frimodighet stor mitt i allt som mötte honom.

Vad skulle jag säga till honom? Orden från Judas brev kom till mig, ord som lyfte våra ögon uppåt och framåt under en liten stund där i hans enkla hus. Trösten att Jesus som mannen bekände sig till också är den som bevarar mitt i allt – helt fram.

Ett annat stort problem är att Gud inte talar hans språk – det finns ännu inte någon Bibel på hans modersmål.

ELM undersöker möjligheter för att nå nya folkgrupper med evangeliet. En delegation besökte just en onådd muslimsk folkgrupp. ELM vill vidare med budskapet om räddningen genom Jesus – vi vill ge fler människor detta härliga hopp och perspektiv. Vi vill att allt fler ska få möta Jesus till räddning och salighet.

Kanske är det så att ELM ska gå vidare med att sända ut missionärer dit?
Var med i bön för undersökningsarbetet vidare och för mannen som är ett frimodigt vittne för sin by, mitt i marginalisering och förakt.

 

 

Andra inlägg

Tuonane tena, Kenya!

Tuonane tena, Kenya!

Det var konstigt att komma tillbaka till vardagen och människorna här i Sverige. Inte för att det kändes ovant eller...

Rapport från styrelsen

Rapport från styrelsen

”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.” Rom 8:1 Det är oerhört, otroligt, fantastiskt. Det är...

Sverige – Juni/Juli 2024

Sverige – Juni/Juli 2024

ÅRSKONFERENSEN 2024 Vid avslutningsmötet på ELMs årskonferens var det predikantvälsignelse för två nya...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.