Simul justus et pecator

Måndag – onsdag denna vecka deltar jag i Nordiskt Inremissionssråds generalsekreterarmöte. Vi möts denna gång i Norge och  första eftermiddagen lyssnade vi till två föredrag med anknytning till reformationens huvudpunkter. Först handlade det om Skriften allena och sedan om begreppet simul justus et pecator (”samtidigt rättfärdig och syndare”).

Det senare lyfte fram viktiga vinster med begreppet, men också möjliga svagheter. Jag ska inte återge föreläsningen – det vete jag inte om jag kan. Men några reflektioner kring ämnet kan väl vara ok?

De som ser uttrycket samtidigt rättfärdig och syndare som ett problem lyfter fram att förståelsen och förverkligandet av helgelsen in det kristna livet kan bli försvagad om man förstår uttrycket som ett uttryck för en statisk människosyn som inte ger utrymme för förändring. Det finns en risk att simul leder till en förkunnelse som leder till lättja i stället för bot. Föreläsaren lyfte som exempel frågan  ”Vad ska du göra för att bli frälst?” Ibland kommer svaret snabbt: ”Ingenting!”. Men det svaret står i ett spänningsförhållande till Petrus svar den första kristna pingsten: Omvänd er och låt döpa er i Jesu Kristi namn (Apg. 2:38).

Föreläsaren lyfte också fram ett avsnitt ur Om en kristen människas frihet (som Luther skrev 1521) som lyfter fram hur tron knyter samman själen med Kristus som bruden med sin brudgum. I det äktenskapet tillhör allt som tillhörde den troende människan plötsligt Kristus. Han äger plötsligt synd, död och fördömelse. Medan människan – medan jag – får nåd, liv och frälsning.

Jag vet inte om ni följer mina – av föreläsningen – inspirerade tankar. Jag behöver fundera mer. Men helgelsens plats i det kristna livet – också i form av mognad och växt – är viktig. Och därför är det viktig att begrepp som riskerar att skymma helgelsen förstås och förklaras rätt.

Den frihet det innebär att vara rättfärdig i Kristus och att vara förenad med Kristus vad ger den frihet till? Till att tjäna, utan att hela tiden utvärdera mig själv. Till att vara Kristus för min nästa.

Funderar missionsledaren på tur i Norge

/ErikJA

 

Andra inlägg

Tuonane tena, Kenya!

Tuonane tena, Kenya!

Det var konstigt att komma tillbaka till vardagen och människorna här i Sverige. Inte för att det kändes ovant eller...

Rapport från styrelsen

Rapport från styrelsen

”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.” Rom 8:1 Det är oerhört, otroligt, fantastiskt. Det är...

Sverige – Juni/Juli 2024

Sverige – Juni/Juli 2024

ÅRSKONFERENSEN 2024 Vid avslutningsmötet på ELMs årskonferens var det predikantvälsignelse för två nya...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.